Reflex Integratie Therapie, bewegen om te leren

Wat zijn reflexen?

Een ongeboren baby kan zijn bewegingen nog niet zelf aansturen en ontwikkelt zich in de baarmoeder onder andere doordat er primitieve reflexen ontstaan.

Primitieve reflexen zijn ketens van bewegingen die in een vaste volgorde ontstaan en onwillekeurig plaatsvinden. Dit betekent dat de bewegingen niet te be´nvloeden zijn met de 'wil'. Het zijn volautomatische bewegingen die een baby helpen tijdens de geboorte en hem in staat stellen te overleven en te groeien. Zo leren de primitieve reflexen het zenuwstelsel hoe het om kan gaan met prikkels en helpen de primitieve reflexen het spier- en skeletstelsel te ontdekken hoe zij zich kunnen ontspannen en aanspannen.

Een baby leert op deze manier zijn eigen lichaam ontdekken en ontdekt waar hij zich bevindt ten opzichte van de buitenwereld. Tussen een half jaar en een jaar na de geboorte lijken deze reflexen zomaar te verdwijnen. Dit is echter niet het geval: een baby oefent zijn bewegingen en krijgt daardoor grip op zijn reflexen. Hoe ouder een kind wordt, hoe meer het zijn bewegingen leert sturen en zo worden de primitieve reflexen geremd. De hersenstam speelt een belangrijke rol in het remmen van deze reflexen. Bron: Opgroeien in evenwicht - Carla van Wensen

Wanneer Reflex Integratie Therapie?

Wanneer er te veel prikkels zijn tijdens de embryonale fase, de geboorte of het eerste levensjaar, kan dit ook gevolgen hebben voor de remming van de primitieve reflexen vanuit de hersenstam. Wanneer een kind blootgesteld is geweest aan te veel prikkels kan het zijn dat deze reflexen niet goed geremd worden. Door de overprikkeling is het zenuwstelsel ontregeld. De controle op de bewegingen wordt daardoor bemoeilijkt en de onwillekeurige bewegingen zitten een kind bij alles wat het doet in de weg. Dit kost een kind heel veel energie (zijn lijf maakt bewegingen die hij niet kan onderdrukken) en hij zal gebruikmaken van compenserende bewegingen om toch te kunnen doen wat hij wil doen. Allerlei klachten en problemen kunnen ontstaan zoals stoornissen in de motoriek, concentratie of het immuunsysteem. Ongeremde reflexen putten een kind helemaal uit.

INPP Reflex Integratie Therapie

Ik heb de jaaropleiding Neuro ontwikkelingstherapeut INPP gevolgd. Deze opleiding wordt gegeven in samenwerking met het "Institute for Neuro-Physiological Psychologyö in Chester, Engeland. Het  INPP-Instituut werd opgericht in 1975 door psycholoog Peter Blythe, Ph.D. Hij was pionier in het onderzoeken en beschrijven van de invloed  van primaire reflexen op specifieke gedrags- en leermoeilijkheden bij kinderen en jongeren. Sindsdien heeft het INPP een stevige reputatie opgebouwd wat betreft het behandelen van kinderen en volwassenen met signalen van een onrijp centraal zenuwstelsel. Ook onderzoek en publicatie van wetenschappelijke studies inzake gedrags- en leerproblemen staan steeds bovenaan de agenda van het Instituut.

Deze therapie is in eerste plaats geschikt voor kinderen van 7 jaar en ouder met leeruitdagingen en/of gedragsproblemen. Deze therapie wordt inmiddels wereldwijd toegepast.

Moeilijkheden met schrijven, lezen, leren, stilzitten en concentratie hebben een aantoonbare oorsprong in het lichaam. Primitieve reflexen zijn het bewijs van een onrijp centraal zenuwstelsel, met andere woorden de motoriek is nog niet rijp genoeg voor complexe leertaken. Een leerstoornis of leerprobleem kan dan mogelijk optreden.

De Reflex Integratie Therapie bestaat uit eenvoudige oefeningen die dagelijks uitgevoerd worden. Primitieve reflexen worden ge´ntegreerd en opgeslagen. Leerproblemen kunnen zo worden opgelost. Nieuwe motorische patronen krijgen nu de tijd om zich te ontwikkelen.