Even voorstellen
  
 
 
 
Mijn naam is Jacqueline Kint. Ik ben getrouwd, woonachtig in Etten-Leur en samen hebben we drie kinderen.
 
De laatste jaren heb ik zelf ervaren hoe het is om ouder te zijn van een kind met leerproblemen. Ik ken de frustratie, de teleurstelling. Maar vooral ook ken ik de zoektocht naar een oplossing. We hebben heel wat dingen geprobeerd en heel wat hulpverleners gezien. Dé oplossing vinden was echter niet zo gemakkelijk.
 
Na heel wat lezen en zoeken op internet zijn we tenslotte bij de Kernvisie methode uitgekomen. En het bleek inderdaad een methode te zijn die wél werkte. Natuurlijk voel je opluchting als ouder. Het is heerlijk om te zien dat er een methode is die aansluit bij je kind! Het is fantastisch om te zien dat je kind weer een beetje plezier krijgt in school.
 
Juist dat was de reden voor mij om Kernvisie coach te worden. Ik ben ervan overtuigd dat kinderen van nature hun eigen kracht hebben. Ze zijn echt en zoeken dat ook in de mensen om hen heen. Als ze tegen moeilijke situaties aanlopen, gaan ze in de eerste plaats op zoek naar een oplossing en niet zo zeer naar de oorzaak van het probleem. Bijna altijd zijn zij in staat hun eigen oplossing te vinden. Soms hebben zij daar echter een steuntje in de rug bij nodig. 
    
School's Cool
  
Naast mijn werk als Kernvisie coach ben ik mentor van een brugklasleerling. Deze rol vervul ik via de Stichting School's Cool te Breda.
 
De stichting helpt leerlingen, waarvan de basisschool weet dat ze een steuntje in de rug kunnen gebruiken, bij de eerste twee jaar op de middelbare school. Een twaalf jarige en zijn ouders krijgen te maken met grote veranderingen. School's Cool Breda beschikt over mentoren die als vrijwilliger brugklassers op een intensieve en positieve manier ondersteunen bij hun start op de middelbare school. De mentor gaat gedurende anderhalf tot twee jaar, één keer per week bij het kind op huisbezoek om hem te helpen met alle zaken die met school te maken hebben zoals: het leren leren, het bijhouden van de agenda en het plannen, maar ook met sociaal emotionele zaken. Hierbij gaat het in alle gevallen om kinderen waarvan ouders school erg belangrijk vinden maar om uiteenlopende redenen niet is staat zijn hun kind zelf voldoende begeleiding te bieden en ook niet de financiele mogelijkheden hebben om hier hulp voor in te huren.
  
Opleidingen
  
Omdat je volgens mij nooit echt uitgeleerd bent, zal ik mij de komende jaren zeker verder ontwikkelen en regelmatig trainingen en opleidingen volgen die iets toevoegen aan al opgedane kennis en ervaring.
Daarnaast neem ik regelmatig deel aan een enthousiaste intervisiegroepen om bij te blijven op mijn vakgebied.
 
Opleidingen, workshops die ik gevolgd heb zijn:
  • Academie Counselling en Coaching, Academisch Coach - Mensgericht. 
  • Opleiding Kernvisie coach. Ik ben gecertificeerd Kernvisie coach.  
  • Opleiding WoordBeeldTrainer. Ik ben gecertificeerd WoordBeeldTrainer coach.
  • Opleiding Introduction  Bal-A-Vis-X®.
  • Opleiding Trainer Ik leer leren. Ik ben gecertificeerd Trainer Ik leer leren.
  • Opleiding Jamara reken coach. Ik ben gecertificeerd Jamara coach.
  • Opleiding DominantieMatrix coach. Ik ben gecertificeerd DominantieMatrix coach.
  • Opleiding Visuele Screener en Trainer. Ik ben gecertificeerd Visueel Screener en Trainer.
  • Opleiding INPP therapeut. Neuro ontwikkelings  (reflex integratie-) therapeut (NDT-INPP).
  • Opleiding psychomotorisch onderzoek en remediŽrend leren bij kinderen. Thomas More College te Turnhout. Psychomotorisch therapeut op het gebied van ontwikkeling en leren van kinderen.
  • Workshop Luistervaardigheden, de basisuitgangspunten van Postive Discipline: behoefte aan verbondenheid en het ertoe doen. Luistervaardigheden: Hoe kun je vragen stellen op zo'n manier dat je kinderen helpt bij hun eigen denkproces in plaats van jouw ideeŽn en oplossingen over hen uit te storten.
  • Workshop Mindmappen, door Onderwijs Maak je Samen. Door het gebruik van taal, kleur en beeld in een samenhangend geheel, ontstaat er een leermiddel dat zeer effectief is en doelgericht ingezet kan worden op vele plekken in het onderwijs.
  • Workshop Pubers en doelstellingen, op basis van de theorie van "Mission Possible". Onderdelen van de training zijn o.a.: motivatie, het helder krijgen van doelen, het koesteren van de voortgang en de valkuilen. De theorie van "Mission Possible"gaat ervan uit dat de puber zelf expert wordt en zo de regie in eigen hand neemt en houdt. 

 Missie                                                     

   Kinderen in hun kracht zetten betekent: zien wie het kind is.
Je kunt aan een kind zien of het gezien, gehoord en aangeraakt is.
Het zonnetje breekt door, het gaat vrolijk lachen, want het voelt zich erkend.
Eigenlijk is het maar een heel klein dingetje, maar het is zo bijzonder!
 
* * * * *
  
 'Als we geen sleutel kunnen vinden, voelt elke deur als een muur.
Maar zodra we de sleutel ontdekken, is de deur een doorgang die zich,
zelf met een lichte aanraking, opent en ons uitnodigt
om verder te gaan.'